• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wymiana torów - tak, ale nie na Euro 2012

Maciej Naskręt
22 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Prace przy modernizacji torowisk w Gdańsku nie wywołują utrudnień w ruchu pociągów. Prace przy modernizacji torowisk w Gdańsku nie wywołują utrudnień w ruchu pociągów.

Ruszyła modernizacja torów kolejowych ze stacji Gdańsk Główny w kierunku Nowego Portu. Inwestycja nie jest realizowana z myślą o Euro 2012, a jedynie na potrzeby przewozów towarowych.



Czy na linię Gdańsk Główny - Nowy Port powinien powrócić ruch pasażerski?

Kilka dni temu rozpoczęła się modernizacja trasy kolejowej nr 220 z Gdańska Głównego do Nowego Portu. Remont w okolicy gdańskiej stoczni widać z okien przejeżdżających obok SKM-ek, a także pociągów dalekobieżnych. Wielu mieszkańców Gdańska myśli, że prace są związane z przygotowaniami do Euro 2012.

Okazuje się jednak, że obie sprawy nie mają ze sobą nic wspólnego. - Osoby odpowiedzialne za organizację mistrzostw europy w piłce nożnej w Gdańsku stoją na stanowisku, że transport kolejowy podczas turnieju jest niepotrzebny - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku.

Zatem co dokładnie dzieje się w okolicach stacji Gdańsk Stocznia, Gdańsk Politechnika? - Naprawiamy mającą już 35 lat nawierzchnię torową. Nowe, a w zasadzie stare elementy torowiska, bo pochodzące ze zmodernizowanej jakiś czas temu magistrali w okolicach Szymankowa, zostaną ułożone na odcinku od stacji Gdańsk Główny do stacji Gdańsk Zaspa Towarowa (tj. ok. 5 km). Wymianę prowadzimy przy użyciu własnych środków i pieniędzy - opowiada Leszek Lewiński.

Kolejarze zapewniają, że prace modernizacyjne w pobliżu stacji Gdańsk-Stocznia nie powodują ograniczeń w ruchu pociągów dalekobieżnych i SKM.

Opinie (91) 2 zablokowane

  • A ja tak sobie myślę (20)

    że gdyby uruchomiono linię do Nowego Portu to znowu powietrze by nią wożono. Pamiętam jak jeszcze w 2005 kilkakrotnie byłem jedynym pasazerem w kolejce.

    • 59 37

    • taki mały szczegół! (8)

      skoro powstaje tam taki potężny obiekt jak stadion (nie będzie on żył tylko sporadycznymi wielkimi imprezami), dookoła stadionu docelowo inne obiekty, a w konsekwencji bardziej prawdopodobne szersze zagospodarowanie tej części miasta, to nie wiem, czy jedynie powietrze by jeździło w SKM... poza tym w Gdańsku rozwiązania komunikacyjne i infrastrukturalne mogłyby w końcu zacząć wyprzedzać inwestycje, a nie następować z wieloletnim opóźnieniem

      • 46 2

      • taki jeszcze mniejszy szczegół... (5)

        a czemu miasto ma płacić za naprawe linii skoro PKP jest właścicielem i będzie na tym zarabiać?

        • 1 5

        • bo miasto też by na tym zarabiało (1)

          • 5 1

          • a jak? może przykład?

            • 1 1

        • bo dzieki temu miałoby transport do stadionu i nie musiałoby tak martwić sie modernizacja dróg i korkami w pobliżu:D

          • 2 2

        • (1)

          z takim myśleniem zostaniemy na zawsze zaściankiem europy, bucu.

          • 1 1

          • to śmiało zrób za swoje remont zamiast pyskować burku

            to śmiało zrób za swoje remont zamiast pyskować burku

            • 0 0

      • A czym jak nie wielkimi imprezami żyje wielki stadion?

        I nie mówię tu o stadionie wielkości Lechii, ale o Wielkim Stadionie. Co - handel jak na stadionie X-lecia? ...

        • 2 0

      • właśnie będzie żył tylko wielkimi imprezami, ale właśnie dlatego powinne być uruchamiane linie skm w czasie imprez, choćby tylko mające 2 przystanki-gdansk główny-stadion. choć sensownym moim zdaniem byłaby taka modyfikacja kolei metropolitarnej, by kończyła bieg przy stadionie w nowym porcie, zamiast na zaspie...i takie połączenie okazałoby się juz bardziej dochodowe...

        • 3 0

    • to prawda, przystanki sa usytuowane zbyt daleko od skupisk mieszkaniowych (3)

      • 13 1

      • blizej

        to by byly protesty - jak na Chełmie

        • 10 2

      • Ale gdyby były bliżej (1)

        to by się skarżyli, że im pociąg wjeżdża na balkon - na Chełmie ma być blisko, to z kolei chcą blokować mieszkańcy...

        • 5 1

        • Czemu ludzie nie zamieszkają gdzieś w szczerym polu?

          To im pociąg przeszkadza, to tramwaj, to autobus...

          • 16 0

    • Poza tym ta trasa jest za krótka

      Gdyby tak pociągnęli podziemną linię wzdłuż morza wszystko by się zmieniło, gdyby;)

      • 5 1

    • Zobaczcie co (2)

      jest z tramwajem

      kuruje często i przystanki w odpowiednich miejscach

      a i tak było trzeba zredukować skład do 1 wagonu z racji na niewykorzystywanie całej przestrzeni.

      Z skmka było by gorzej - częste kursy nie wchodzą w grę - skmka potrzebuje znacznie więcej energii by ruszyć z miejsca. Co najwyżej w czasie masowych imprez na stadionie ....

      To wszystko można policzyć, wyliczyć, przeliczyć ...

      • 11 2

      • na mały ruch...

        Na Morenę po torach pociągu mmają jechać tramwaje. Do NP nie mogą?
        Są jeszcze szynobusy.

        • 1 2

      • To może najpierw sam zobacz

        Tramwaje na odcinku Nowy Port - Gdańsk Główny mają zawsze 2 wagony i często są mocno zapełnione!

        Jedno-wagonowa jest linia 4 z Portu na Zaspę, która nijak się ma do SKMki.

        Co do kolejki to jej przywrócenie jest dość dyskusyjne. Gdyby często kursowała to było by to zapewne atrakcyjne połączenie ale najpierw trzeba by zainwestować w nowe bardziej odpowiadające warunkom na tej linii jednostki i wykonać remont infrastruktury. Koszty były by wiec znaczne.

        • 0 0

    • Nie musi jeździć EN57 (1)

      EN81 w zupełności wystarczy

      • 3 0

      • Racja, jednostka tej wielkości w zupełności wystarczy do obsługi linii do Portu.

        Tyle, że jak sama nazwa wskazuje EN71 jest przystosowany do obsługi niskich peronów a w szybkiej kolei miejskiej stosuje są przecież wysokie. Dziwnie by się wsiadało/wysiadało z niskopodłogowej części tego wagonu przy wysokim peronie.

        • 0 0

    • Nie woziła by powietrza gdyby...

      miała odpowiednio wysoką częstotliwość i gdyby obowiązywały na niej te same bilety co w ZTM. Tylko wtedy była by konkurencyjna do tramwaju.

      Klienci by się znaleźli bo z kolejki (szybszej na tej trasie niż przepełniony często tramwaj) zaczęli by korzystać mieszkańcy i pracownicy zakładów pracy czy uczniowie szkól się znajdujących się w takich dzielnicach jak Nowy Port, Letnica, część Dolnego Wrzeszcza...

      Mimo tego linia raczej nie była by rentowna, zwłaszcza jeżeli do jej obsługi wykorzystano by za duże jak na jej potrzeby (i do tego z energochłonnym rozruchem oporowym) jednostki EN57.

      Odpowiedniejsze były by nowoczesne elektryczne wagony silnikowe przystosowane do obsługi szybkiej kolei miejskiej. Gdyby do tego wyremontować torowisko to czas przejazdu był by jeszcze krótszy.

      Mimo wszystko myślę, że do pomysłu odtworzenia tej linii lepiej wrócić dopiero za x lat, kiedy już rozwinie się teren wokół stadionu, zabudowane zostaną ogródki działkowe i inne przeznaczone na budownictwo tereny przy ul. Uczniowskiej itd.

      • 0 0

  • Jak to niepotrzebny transport kolejowy??? (6)

    W czasie wilkich imprez na Baltic Arenie - obowiązkowy!!
    Dostanie się z centrum Gdańska w kilka minut pod sam stadion to najlepsze rozwiązanie.

    • 97 10

    • A ile będziesz mieć tych wielkich imprez, tumanie? (3)

      Parę znaczniejszych wydarzeń i stadion nie będzie potem potrafił na siebie zarobić. SKMka również.

      • 2 11

      • dlaczego wyzywasz go od 'tumanów'?

        • 6 1

      • no to (1)

        tez może jeździć tylko od wielkiego dzwona. tory i tak będa wykorzystywane przez pociagi towarowe, wiec nic sie nie stanie jak kilka razy skmka przejedzie sobie z dworca głównego na stadion, nawet sie nie zatrzymujac po drodze

        • 3 0

        • SKM wykorzystuje inne tory niż linia towarowa.

          • 0 0

    • (1)

      sory a ile bedzie tych imprez w ciagu roku?? 2-4?? bo jakos nie widze na jesien lub zime tudziez wczesna wiosne organizowanych imprez tam..

      • 1 2

      • jaki problem wybudować peron pod stadionem?

        Linia jest modernizowana. Wybudować peron przy stadionie. Kolejki puszczać wyłącznie podczas imprez - ot choćby mecze Lechii czy koncerty. Kiedy nie ma żadnego meczu, peron zamykać, objąć monitoringiem aby nikt go nie zniszczył. Minusy - pomimo monitoringu, znajdzie się jakiś debil, który coś zniszczy, zamaluje itp. Taki peron to koszt utrzymania, moim zdaniem niewielki. Na mecze może z głównego jeździć połowa ludzi, bo zamiast jechać samochodem, wybiorą szybką kolejkę, dzięki której w 5 min dostaną się pod stadion. Kibice przyjezdni też będą bezpieczni. Wagony np. z Poznania, czy Warszawy zostaną odczepione od składu jadącego do Gdyni i zabrane przez lokomotywę na stadion. Odpadnie koszt ochrony Policji i cały cyrk z zamykaniem ulic, śmigłowcem itp...
        Pójdźmy jeszcze dalej. Letnica będzie się rozwijać, Swoją siedzibę będą tam miały MTG, pewnie coś się jeszcze pobuduje i przystanek w końcu będzie otwarty cały rok...

        • 14 1

  • Tylko to jest trochę takie błędne koło: za mało pasażerów to likwiduje się część kursów, w rezultacie jest jeszcze mniej pasażerów (wybierają inny środek transportu o większej częstotliwości, takiej że nie muszą łapać konkretnego kursu a tylko idą na przystanek bo wiedzą że zaraz coś przyjedzie), jeszcze mniej kursów, jeszcze mniej pasażerów i w końcu linia jest zamykana (tak mniej więcej rozłożono tramwaje w USA w połowie ubiegłego wieku).

    Ważne jest aby można było na okoliczność meczu (czy innej imprezy na stadionie) uruchomić pociągi we w miarę znośnych warunkach, takich żeby nie było pośmiewiska, luksusów być nie musi.

    • 47 1

  • to euro2012 jest nam potrzebne jak psu siodło (7)

    • 57 53

    • Mówi się: jak świni siodło. (6)

      • 9 0

      • jak psu zupę (5)

        • 1 0

        • psu na budę (4)

          :)

          • 3 0

          • (3)

            jak pies na na zupę

            • 2 0

            • baba z siodła i psu lżej (2)

              • 3 0

              • dopóty pies wodę nosi dopóki się z budy nie urwie (1)

                • 3 0

              • nosił pies razy kilka, ponieśli mu budę

                • 3 0

  • pokażcie choć jedną metropolię w Europie (tj. na zachód od Odry) (8)

    gdzie nie można dojechać na stadion metrem lub s-bahnką

    • 41 9

    • (3)

      Brema - byłem tam w piątek rano, na Weser Stadion można dojechać tylko tramwajem, a i trzeba jeszcze przejść się kwadrans piechotką ;-)

      • 16 2

      • no i łódkami

        lub stateczkami chyba

        • 3 1

      • Czyli reguła potwierdzona:) (1)

        • 6 3

        • Reguła "na stadion nie dojeżdża kolejka"?

          Tak. Potwierdzona.

          • 8 2

    • londyn - prowadzaca na wembley metropolitan line znajduje sie w permanentnym remoncie, natomiast do O2 Arena dalej nie ma bezposredniego polaczenia metrem ani DLRka

      • 2 3

    • Kolonia

      • 2 0

    • LISBONA, np

      pajacu

      • 1 2

    • zgadzam się

      Trzeba jeszcze tylko dodać, że na wschód od Odry też można wszędzie metrm dojechać.

      • 0 0

  • To Euro2012 to nam bokiem wyjdzie (1)

    • 47 22

    • Ale nie Budyniowi. Byłem u jasnowidza. Budyń zostanie wybrany ponownie.

      • 10 4

  • Po co koleje? (1)

    W sumie to sobie tak myślę, że nasi włodarze za rok dojdą do wniosku, że autostrady też w sumie niepotrzebne.

    • 37 4

    • oni już dawno doszli do takiego wniosku :D

      • 2 0

  • To była trasa (2)

    z głównego do nowego portu,kto pamięta ten wie.
    I mój przystanek Gdańsk Kolonia.
    Teraz to wszystko sie rozpada.

    • 36 2

    • (1)

      Uruchomić kolejkę SKM do Brzeźna

      • 0 1

      • i wodolot do Torunia

        • 0 0

  • Częstotliwość !!! (1)

    Kursów danego środka lokomocji będzie przyciągała pasażerów do korzystania z danego środka komunikacji . Jak to coś ma jezdzić dwa razy na dzień to nie ma sensu . Jak będzie jeżdziło co 15 minut to przekona do siebie pasażerów . Tak jest też z komunikacją miejską . Tam gdzie częstotliwość kursów jest duża tam są pasażerowie . Gdyby na Chełm 11 jeżdziła co godzinę była by pusta albo wykorzystywana przez pasażerów w bardzo małym stopniu. Ludzie po prostu przesiądą się do samochodów .

    • 25 3

    • aktualny przystanek w nowym porcie jest za daleko od centrum dzielnicy aby ludzie go masowo wybierali skm jako srodek transportu skoro tramwaj okraza cala dookola

      • 0 0

  • ogólnie komunikacja miejska w trójmieście to jakaś padaka jest... (3)

    czekasz czekasz i się doczekać nie możesz zwłaszcza w weekendy, a spróbuj się dostać gdzieś gdzie musisz pojechać komunikacją jednego z miast, przesiąść się na skmkę i ostatecznie dotrzeć do celu komunikacją drugiego miasta to już w ogóle pomyłka. Ludzie narzekają, że w nocy nic się nie dzieje w mieście, a co ma się dziać jak nawet nie można się napić piwa, bo potem nie ma jak wrócić do domu, a za taxe skasują tak, że Ci się odechce:]

    • 57 6

    • bravo! (1)

      patsy!..masz racje!,,tylko dla gwiazd zostały taksiiiiii,,,hehhehe

      • 3 1

      • taxi

        co wy gadacie... wystarczy wracać w 4-5 osób i nie dzwonic po takse tylko dogadać sie z gościem na postoju i na kowale z głównego po 6 zł na łebka da się dojechac...

        • 0 0

    • Dokladnie tak

      Przeprowadzilem sie do Trojmiasta z pewnego duzego, b. nielubianego miasta w Polsce i choc tutaj znacznie bardziej mi sie podoba, to niestety b. bolesnie odczulem totalna zmiane na minus jesli chodzi o komunikacje - de facto, bez samochodu dotrzec do okolic dalszych niz poblize SKM jest b. trudno, a w nocy wlasciwie bez szans. W dodatku bilet miesieczny na komunikacje w zaporowej cenie.

      A przeciez mozna inaczej, jak w tamtym, skadinad mocno niefajnym miescie:
      -autobusy i tramwaje o kretych trasach, ktore jada moze i troche dlugo, ale za to de facto wszedzie mozna sie bez trudu dostac (nie ma takich czarnych komunikacyjnych dziur, jak np Osowa, czy Fikakowo)
      - w zw. z powyzszym ludziom jesli m sie nie spieszy, wygodniej jechac komunikacja niz samochodem, co ograniczylo troche korki i zwiekszylo ruch komunikacji, pozwalajac na zmniejszenie oplat za bilety miesieczne
      - dzieki czemu bilet sieciowy na cala komunikacje (autobus, kolejka, tramwaj etc.) to ok 80 zl na miesiac.

      No i czemu tak nie ma w Trojmiescie? Przeciez ono jest fajniejsze!!!!

      A taksowki... To osobna historia. Mnie wnerwia, ze taksowkarze cwaniakuja i za przejazd przez de facto jedno miasto-Trojmiasto, kasuja jak za przejazd za miast kilka, astronomiczne kwoty, przez co przejazd znacznie mniejszej odleglosci niz w miescie z ktorego sie wyprowadzilem, jest znacznie wiekszy :(

      Pozdrawiam!
      Maciek

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane